Header Ads

Výběr cyklistické obuvi

Výběr cyklistické obuvi



Jedná se o stručný návod pro začínající jezdce, kteří dosud nepřišli do styku s nášlapnými pedály a chtějí si udělat představu o tom, co potřebují.




Při koupi treter je potřeba si dopředu říci, v jakých podmínkách budete jezdit a co od tretry očekáváte. Tretry si rozdělíme na 4 základní skupiny. Silniční, XC - cross country, enduro MTB a turistické.

Silniční tretry
mají podrážku buď z termoplastické skořepiny, nebo karbonu bez jakýchkoli výstupků, s lehkým pogumováním na špičce a patě, takže v nich je možné překonat "po svých" opravdu jen velmi krátké vzdálenosti. Zpravidla používají kufr určený na silniční pedály, který je v některých případech opatřen pogumováním, které mírně redukuje klouzání. U některých rekreačních modelů se setkáme s výřezy i pro kufry SPD, aby cyklistovi stačil jeden pár pedálů v případě, že má i horské kolo.
Termoplastická podrážka s obojím systémem kufrů na podrážce tretry Shimano RP3
Karbonová podrážka s uchycením pouze na silniční kufry na podrážce tretry Shimano RP9


Kufry
Abychom si udělali lehce pořádek i v kufrech - kufr je součástka, která se pomocí dvou, nebo tří šroubů šroubuje na podrážku boty a prostřednictvím které dochází ke spojení boty a pedálu. Kufr je VŽDY součástí pedálů, nikoli treter, protože existuje několik různých typů uchycení dle výrobce pedálů. Mezi největší silniční patří Shimano, Look, Speedplay, Time a tyto nelze mezi sebou kombinovat. Mezi nejčastější MTB kufry patří SPD systém Shimano a v menším zastoupení pak například Crankbrothers.

Výběr kufrů naleznete ZDE
Výběr pedálů a kufrů. 1. řádek Shimano Road - silniční a SPD - MTB. 3. řádek 2x Look 2x Time. 5. řádek 1x Look 3x Speedplay

Když se vrátíme zpět k samotným tretrám. Jako u většiny zboží, přímo úměrně s cenou roste vybavenost tretry. Hlavní disciplíny, ve kterých mezi sebou výrobci soutěží, jsou tuhost podrážky, kdy obecně platí, že čím vyšší číslo, tím tužší podrážka a tím efektivnější je přenos vynaložené síly přenášené do pedálu (každý výrobce má svojí vlastní stupnici, není žádná oficiální, takže tuhost 10 Shimano, neodpovídá tuhosti 10 Northwave). Prodyšnost materiálu. Schopnost boty obepnout nohu a udržet jí pevně na svém místě, čemuž přispívají různé systémy zapínání - tkaničky, speedlace, suché zipy, přezky, nebo různým stylem vedená lanka, která jsou na konci utahována otočným kolečkem s krokovým dotažením - BOA - externí výrobce, S.L.W. - Northwave. A to vše spojit dohromady do boty s nejnižší možnou hmotností. Silniční tretru zvolte v případě, že budete jezdit výhradně na silničním kole s použitím speciálně určených kufrů a v tretrách nemáte v plánu vůbec chodit.

Výběr silničních treter naleznete ZDE

XC - cross country tretry
využívají zásadně uchycení kufrů na dva šrouby. Opět se tu objevují různé druhy termoplastů a karbonu v různých kombinacích, kdy může být třeba podrážka celá plastová a jen plát pod kufrem z karbonu, nebo naopak celá podrážka karbonová s výstupky z plastu, které podrážku chrání a zlepšují trakci při chůzi. Přesto se tento typ tretry na chůzi nehodí, protože výstupky nebývají pogumované a velice kloužou.
Termoplastová podrážka s karbonovým plátem na závodní XC tretře Shimano XC90

Ostatní parametry jsou pak velice podobné se silničními tretrami. Systémy hodnocení tuhosti podrážky i systémy zapínání jsou totožné. XC tretry mají odolnější svršky, protože se předpokládá, že občas schytají i nějakou tu ráno v terénu. XC tretry si zvolte v případě, že na kole jezdíte často a tretry na chození využíváte pouze při cestě pro kolo do garáže a z garáže zpět domu. Základní modely XC treter od Shimana se dají pořídit cca za 1800,- a tyto mají zapínání na 3 pásky na suchý zip a tuhost podrážky 5. 

Nejběžnější pedály na XC jsou klasické oboustranné pedály bez rámečku, jako tento model Shimano M8000

Enduro MTB tretry
jsou konstrukčně nejblíže XC tretrám. Systém uchycení k pedálu je opět nejčastěji SPD a podešev má na sobě výrazné výstupky pro lepší trakci. Tím ale podobnost zespoda končí. MTB tretry mají podrážku zpravidla celou pogumovanou, což přispívá co nejlepší možné přilnavosti. Výrobci se v těchto případech nezřídka obracejí na firmy, které mají v tomto oboru mnohaleté zkušenosti a proto se pak můžeme na některých tretrách setkat například s podrážkou značky Vibram, kterou budete znát spíše z outdoorových bot, nebo například Michelin, což je jedna z největších gumárenských firem vyrábějící všechny druhy pneumatik. Je tím zaručeno, že guma bude mít dlouhodobě stále vlastnosti a zůstane funkční po celou dobu životnosti tretry
Pogumovaná podrážka vytvořena ve spolupráci s firmou Michelin na tretře Shimano ME7

Svrchní část tretry je o něco mohutnější než u treter pro XC a je více přizpůsobena tvrdšímu zacházení. Často mívá zpevněné exponované části, jako je špička, nebo boční nárt a některé modely mají zvýšený vnitřní kotník pro ochranu před úderem po kliky. Napříč modely se pak ještě objevuje spousta dalších vychytávek, jako například krycí pás tkaniček zabraňující jak vniku vody, tak bláta, nebo třeba neoprenem obšitá část kolem kotníku, která Vás opět ochrání před vnikem bláta, nebo prachu. Enduro MTB tretru zvolte v případě, že to s ježděním myslíte vážně, budete na kole trávit více času hlavně v terénu a počítáte s tím, že v botech i nachodíte pár kilometrů, nebo prostě jen chcete kvalitní, odolnou, universální tretru, do které Vám nevadí investovat.

Výběr XC, MTB a turistických treter naleznete ZDE

Na MTB můžete klidně zvolit nějaký z pedálů s podpůrným rámečkem kolem zámku. Výhoda je v tom, že bota není opřená pouze o kovové části kufr - pedál, ale zároveň bota získá lepší stabilitu opřením o rámeček. Tuto výhodu oceníte zejména v lese při rychlých změnách pohybu a obecně manipulaci s kolem.

Příklad pedálu s opěrným rámečkem v podání Shimano XT M8000 Trail

Turistické tretry 
jsou nejuniverzálnější varianta, pokud chcete s tretrami začít, jste rekreační jezdci, hledáte maximální pohodlí a botu, ve které se můžete i relativně pohodlně projít a mnohdy ani nebude na první pohled poznat, že máte na sobě tretry. Tyto modely mají většinou základní zavazování tkaničkami, nebo systémem Speedlace (rychlejší verze zavazování tkaniček), doplněné o jeden pásek suchého zipu. Boty nejsou tuhé, takže u nich není tak efektivní přenos síly do pedálu, ale na druhou stranu příjemně pruží při chození. Mají gumovou podrážku, která opět u vyšších modelů může být zastoupena externí firmou, například Vibram a je to ta pravá bota, ve které můžete půl dne trávit v sedle kola a půl dne mimo, aniž byste byli nějak omezení. 
 
Turistická bota Shimano MT5 se systémem Speedlace a tuhostí podrážky 4
© 2001 - 2016 koloshop.cz. Používá technologii služby Blogger.